Tuesday, April 21, 2015

YES Abs? NO Abs? Bye bye Abs...

Assalamualaikum & Hi.

Haritu aku solo (takyah nak haritu sangat ah), lepastu aku kahwin, then a year later I gave birth to my handsome son, Muhammad Zayyan Rizq. Lepastu? Perut menggelebeh wkakaka. Ok padahal tak kelakar langsung malah sangat menyedihkan.

So what I did was, tempoh berpantang tu kena pantang betul-betul even there were lots of argument between me and my mak.

"Ika, minum air jamu ni. Habiskan!"
"Ika, sapu ini kat perut. bla bla..."
"Ika, mandi dengan ni..bla bla"
"Ika, makan ni..bla bla bla..."
"Ika! .......bla bla"
(Oh mak I love you so much.)

Confinement period kills me ladies. But for sure worth the pain lah camgitu... A month after giving birth aku dah boleh pakai seluar jeans masa before pregnant kot hee. (I gained 12kg masa pregnant) Tapi.......

...Being a mom, memang buat kau cepat lapar dan haus tahu. Baby pula fully breasfeed. Kalau kat rumah sana sini ada botol air mineral. Bilik, ruang tamu, bilik lagi satu, atas iron board, dapur, you name it. Hujung minggu buat house round sambil bawa bakul kain kosong sebab nak kutip botol air mineral sana sini. Pheww. When it comes to eat behavior, suddenly kau akan jadi dinasor kelaparan. 24/7 makan nom nom nomm.. Rasa bahagia. Lepastu sibuk makan minum makan minum uncontrollable, perut jadi menggelebeh balik.. Even aku ni fast metabolism person which actually a bit hard to gain weight or fat, aku still tak boleh deal with perut buncit. Badan dah kurus balik tapi kalau tak jaga makan senang je perut jadi buncit. Nanti orang tanya kau mengandung lagi ke kau pulak yang touching hahah.

 Diet? No aku tak diet. Kalau aku diet confirm aku akan jadi seorang yang murung dan depressed sebab aku suka makan. Habis tu macamana nak atasi masalah perut buncit ni hoi?

WORKOUT. Yes.

Cardio. Malas nak cakap banyak. Kau first time mom, mesti kau kelam kabut kan. Anak nangis, berak, kencing, nak masak, nak mandikan baby, nak sidai baju...etc. Lari lah kau sana sini, so I consider it as my cardiovascular fat-burning exercises lah hakhak.

Jaga makan. Kurangkan pengambilan lemak, gula, kafein... Alhamdulillah aku bukan penggemar coffee, junk food, soft drink and so... Aku paling suka makan nasi, biskut,buah, sayur dan ayam hehe.

Part yang aku paling suka adalah, Abs workout! Kau ingat orang laki je ke nak ada six pack? Aku pun nak jugak perut macam Megan Fox please.

picture courtesy from Google.

So, that's (picture above) my kind of abs workout for only a couple of month sebab baby Zayyan ni jenis clingy kadang-kadang so susah la mama dia nak dapatkan some self time nk workout..Kecewa. Nak nak sekarang ni Zayyan dah berumur 1 tahun dan masih kuat menyusu. Aku pulak no choice kena lah makan dan minum dengan banyak secukupnya. 

Rutin harian pulak, pagi masuk office pukul 9AM, balik pukul 6PM terus main-main dengan baby, prepare dinner. Bab basuh baju takpe lah husband paling rajin nak tolong. Tengah malam sapu dan mop rumah, kemas dapur, lepastu dah letih terus tido. No more abs workout. Perut pun kalau silap sikit mula lah jadi buncit. Takpe lah, perut buncit, pahala pun buncit sebab berkorban kena makan banyak-banyak sebab baby kuat menyusu. (Cakap je lah kau memang kuat makan sekarang.) haha.



Til then, Nerds!




1 comment: