Thursday, April 23, 2015

Mama Dilemma...

Assalamualaikum.

Siapa kat sini working mother? Kuat ke korang nak tempuh 8jam waktu bekerja tu tanpa tengok anak kat depan mata? Aku tak. Setiap pagi before pergi kerja kiss baby lepastu cakap "Byebye baby, mama work. Jumpa petang nanti ok. Be Good. Mama sayang awak sangat-sangat". Lepastu dalam kereta otw to office asyik cakap kat husband "Hmm rindu Zayyan laaa.. Kena pergi kerja ke?".

Ok, aku start tak kerja masa tengah pregnant 3 bulan. Lepastu aku duduk rumah je goyang kaki besarkan badan. Haha memang la badan jadi besar sebab mengandung. Aku jadi gemok kot masa mengandung. Ok skip cerita takde kaitan. Aku kembali bekerja masa baby umur 8 bulan. At first aku bincang dengan husband, dia langsung tak bagi. Jadi untuk membodek beliau, aku pun masak lah sedap-sedap, makan sama-sama dan berbincang. Baru dia benarkan. Itu pun lepas aku cakap kalau aku rasa tak best, aku resign. Senang je nak tackle orang lelaki ni, tackle perut dia sekali. Settle. 

So, December 8. 2014 aku start bekerja sebagai Graphic Desiner (again? Nerd detected!). Gaji aku masa tu RM2,800. Office environment pun best. Waktu kerja flexible. Aku tak pernah stayback balik kerja lambat. Sharp pukul 6 aku dah tercongok tunggu husband datang ambik. Everything goes well, cuma yang aku perasan, selama 4 bulan aku bekerja ni kerja aku bukan hanya buat design je. Ada satu lagi kerja tetap. Kerja dok tenung gambar anak dari pagi ke petang lepastu dok text husband rindu anak rindu anak tak boleh nak buat kerja sebab rindu anak.. I know this is so typical first time mother.

"Zayyan, kiss mama kiss mama" :'D


Jadi cerita yang sebenarnya, esok aku macam nak hantar surat resign lah. Tapi macam kesiannye la hai kat bos sebab dia baik. Kadang-kadang selalu cakap "Ika, bring your baby here. Bawa toys baby simpan la kat bilik you ni I have no problem whit that". Padahal aku selalu kena attend meeting dia dah lupa ke? Kalau aku tengah sibuk design presentation tiba-tiba baby nak nenen cemana? Haha.

Aku buntu. I need to do Istikharah then, and some therapy. I mean, food therapy...


Ok til then, Nerds!

4 comments:

  1. hihi.. Ieka aku da anta pon surat resign last month. Skrg tgh couting days je, pasni leh dating ngan mia puas2. Semoga ko dpt buat keputusan yang terbaik ye :)

    ReplyDelete
  2. It's always be ok to resign. main dengan baby puas2 dulu ok mama :)

    ReplyDelete
  3. xsalah klo keje sambil jge anak..hahah cam best je ieka..hikhikk

    ReplyDelete
  4. Hi Ieka, I came across your blog and I enjoyed reading your amazing stories. Interested to collaborate? Email me at nurul.aini@my.zalora.com I couldn't find your email so I am leaving a comment to u. Hope to hear soon. Thanks! Ps: this is NOT a spam yah haha :)

    ReplyDelete